Prűdek és paráznák
Sportingbet Regisztracios Bonusz
3.
Mi kell a nőknek?
Mindig irigyeltem a vadkant. Elég egyetlen csepp a nyálából, és a sárló koca
azonnal megdermed, széttárt lábbal, párzási testtartásba merevedve torpan
meg. Nincs bajlódás az ismerkedéssel, semmi drága vacsora, semmi elmés
társalgás. Egyetlen nyalintás, és puff, a nő máris bolondul érted. Ez
turbózhatja fel
igazán az önbecsülést. Képzeld csak el: megközelíted a hölgyet, akihez vonzódsz,
és a bemutatkozó nyelvcsapás után a sikered garantálva van. Talán Mick
Jagger tudta ezt megcsinálni fénykorában, de a Homo sapiens hímjeinek legtöbbje
legfeljebb álmodozhat efféle vonzerőről.
Amikor egy hím Homo sapiens egészséges fiatal bőrt, feszes kebleket,
gyerekszülésre termett csípőt lát, azonnal tudja, hogy ez a nő sok egészséges
csecsemőt fog a világra hozni, és ettől beindul.
De várjunk csak. Ez a hím azt is tudja, hogy elvileg ilyen nőstények százait
lenne képes megtermékenyíteni. Az őskorban a törzsfőnökök csinálták is, mint
a bolondok, továbbörökítve diadalmas, hősi génjeiket. Ha a világon minden férfi
holtan esne össze, kivéve azt a pattanásos képű sihedert a sarki fénymásolóból,
és a nők világméretű szervezkedést indítanának annak érdekében, hogy az
ő segítségével népesítsék be újra a Földet, a legényke hősiesen, zokszó nélkül
vállalná az emberiség jövője érdekében a vállára nehezedő felelősséget.
A nősténynek kisebb izgalmat jelentett volna, ha ebbe a helyzetbe kerül. Aki
a gyereket kihordja, az komoly jelöltet fog kiszemelni spermadonornak. Az is
különbözik a két nemnél, hogy melyik mitől indul be. A férfi arra gerjed, hogy a
nő képes a testében felnevelni az utódot. A nő arra, ha a férfi képes a gyereket
fölnevelni a testén kívül. Hogyan? Javakkal, gondoskodással.
Mind a nők, mind a férfiak teste úgy van fölépítve, hogy képes legyen az
utód fölnevelésére a pleisztocén kori szavannán. Az egyik arra termett, hogy
kihordja és szoptassa. A másik arra, hogy megszerezze neki, ami kell. Azoknak a
fajoknak az esetében, amelyek fennmaradásában a társas együttműködés szerepet
játszik, a javak megszerzését a társadalmi hatalom teszi lehetővé. Minden
olyan, társas viszonyban élő fajban, amelyik ismeri a párkapcsolatot, a
nőstényeket vonzzák az olyan jelek, amelyek arra utalnak, hogy a hím hatalommal
rendelkezhet a közösségben.
A rhesus makákó majmok nőstényei egészen jól fel tudják becsülni előre,
hogy melyik hím válik később a csoport uralkodójává. Azok a fiatal, alacsony
rangú hímek, amelyeket külön kis etyepetyében részesítenek, felnövekedve
gyakran érik el az alfa hím státusát. Ezt kétféleképpen lehet magyarázni. Vagy a
csábító nők emelik varázslatos módon alfává a hímeket, vagy a női vonzalom
képes a jövőbe látni.
Miért kell a nőknek jóslási képesség? Miért nem érhetik be azzal, hogy a mai
legerősebb kutyának vetik alá magukat? Nem egyszerű kérdés, hiszen a nő
génjeinek kettős feladatuk van.
Az öregebb, hatalommal rendelkező hímek gondoskodnak a fehérjeellátásról.
A fiatalabb, életerős hímek gondoskodnak a jövőbeli védelemről. A kettő
rendszerint nem jár együtt. Az idősebb hím főemlősök a társadalmi státusuk révén
általában ellenőrzésük alatt tarthatják a fehérjepiacot, de csakhamar túlságosan
öregek lesznek ahhoz, hogy helyzetüket fenntartsák, és továbbra is
gondoskodhassanak gyerekeikről. A feltörekvő fiatalok azt tervezgetik, hogy
átveszik a hatalmat, és a fehérjeforrásokat a saját gyermekeik érdekében
aknázzák ki. A nőstények, akiknek megszületendő kicsinyeik életben maradása
érdekében szükségük van a fehérjére, kifejlesztették magukban azt a képességet,
hogy megállapítsák a fiatal hímek lehetőségeit. A nőknek fel kell mérniük az
ambiciózus ifjú
titánokat, meg kell találniuk a választ a kérdésre: „Melyikük lesz alfa a
pályafutása csúcsán, melyik lesz képes a gyerekeim fehérjeellátásáról és
védelméről
gondoskodni?” A nőstény makákók vonzódnak a hatalomhoz, de még inkább a
hatalom lehetőségének jeleihez.
A Hillary-stratégia gyakrabban beválik, mint a Monica-módszer. Az a nőstény,
amelyik már alárendelt korában szexhez juttatta az új alfát, benne ül a tutiban.
Külön húshoz jut saját maga és utódai számára. Egész családja tiszteletet
kap, mert ilyen nagy hatalmú hímhez tartozik. Ha az alfa hím elveszíti státusát,
párjának és leszármazottainak is zuhan a megbecsülése.
Az pedig rossz dolog. A társadalmi állás a nőstény főemlős számára az életet
vagy a halált jelentheti. A hierarchia alján elhelyezkedő anyák csak
üggyel-bajjal képesek táplálni gyermekeiket, és gyakran végig kell nézniük, hogy
ivadékaikat más nőstények és hímek pusztítják el. A hierarchia csúcsán
elhelyezkedő
anyák társadalmi megbecsülést, rengeteg ennivalót kapnak, még önkéntes
szárazdajkák is jelentkeznek náluk. A főemlősök nősténye és utódai számára a
hatalom élelmet és védelmet jelent.
Ám hatalommal rendelkező nősténynek lenni sem könnyű. A hosszú terhesség és az
utódok hosszú gyerekkora tartós kiszolgáltatottságot jelent. A hatalmat a
párkapcsolatnak kell biztosítania. A hierarchiában élő főemlősök körében
a nőstények az ambiciózus hímekhez vonzódnak.
Az ember ugyanilyen főemlősi paraméterek mentén fejlődött: hosszú gyerekkor,
párkapcsolat, társadalmi hierarchiák, a javak közösségi megosztása, sokrétű
kommunikáció – de az idők során mindezen tényezők bonyolultsága mintegy a
húszszorosára nőtt. Az evolúció a társadalmi presztízshez, a pompához
vonzódó nőstény főemlősöket támogatja. Vajon a Homo sapiens nősténye a génjeiben
hordozza a magas társadalmi állású férfiakhoz való vonzódást?
David M. Buss pszichológus tízezer főnél nagyobb mintán, harminchét kultúrában
végzett monumentális felmérést, amely megdöbbentő egyezéseket mutatott ki a
férfiak és a nők párválasztási preferenciáiban. Buss kutatókat küldött
Nigériába, Kanadába, Indiába, Indonéziába, Venezuelába, Iránba és sok más
kultúra területére. Férfiakat és nőket kértek meg arra, hogy állítsanak
fontossági
sorrendbe tizennyolc vonzó tulajdonságot, amelyet a potenciális párjukban
keresnének. Mind a harminchét kultúrában – volt köztük primitív és modern,
monogám és poligám, kommunista és kapitalista – a potenciális társ társadalmi
presztízsét és magas jövedelmét a nők előbbre rangsorolták, mint a férfiak.
Hollandiában a nők a jövedelmi kilátásokat 36 százalékkal magasabbra
rangsorolták, mint a holland férfiak. A japán nők 150 százalékkal följebb
értékelték,
mint a japán férfiak. Az összes többi kultúrában a nők e két szélső érték között
helyezkednek el. Nincs kivétel, még az olyan, kőkorszaki körülmények között
élő törzsek körében sem, mint amilyen a tiwi, a yanomamo, az ache és a !kung.
Vadászó-gyűjtögetők és technokraták, parasztok és arisztokraták, aleutok és
arabok asszonyai egyetértenek abban, hogy pénz nélkül nincs romantika.
Egy férjes és egyedülálló nőkre vonatkozó, Tajvan, Bulgária, Brazília, az
Egyesült Államok és más országok területére kiterjedő kutatás szerint a nők az
ambíciót és a szorgalmat a „fontos” vagy „nélkülözhetetlen” kategóriába
sorolták. A férfiak nem.
Az Egyesült Államokban egyszer kielemeztek 1111 társkereső apróhirdetést,
és kiderült, hogy a nők tizenegyszer annyi esetben említették nyíltan az anyagi
helyzetet, mint a férfiak. Az elv egyértelmű. A férfiak szépséget keresnek, és
javakat kínálnak. A nők javakat keresnek, és szépséget kínálnak. Egy
közvetítőiroda tulajdonosa megfigyelte: a férfiak a fényképeket nézik meg, a nők
a bemutatkozó szöveget olvassák el. A huszonéves nők a legválogatósabbak. Később
alábbszállnak az igények, a nők arra hivatkoznak, hogy felnőttek, és feladták a
fehér lovon érkező hercegről szőtt lánykori álmaikat. Nos, a fiatal nők valóban
megengedhetik maguknak, hogy fehér lovú hercegekről ábrándozzanak,
ugyanis a fehér lovú hercegek épp őértük versengenek.
Egy kíméletlen felmérésben külső vonzerejük szerint rendezték sorba az
amerikai középiskolák évkönyveiben fényképpel szereplő lányokat, utána pedig a
kutatók megvizsgálták, hogy ezek a lányok mennyiben házasodtak „felfelé”, vagy
férjhez mentek-e egyáltalán. Az eredmény az lett, amit várnál. A csinosság
pontosabban jelzi előre a férj társadalmi állását, mint a nő saját státusát,
iskolázottságát, sőt akár az intelligenciáját. Sajnos.
Egy kétezer feleségre kiterjedő tanulmány feltárta, hogy azok, akiknek a férje
magas társadalmi státusú, több gyereket nevelnek, közöttük ritkább a válás, és
általában boldogabbnak ítélik a házasságukat. Pszichológiai kísérletek
bizonyították, hogy a nők sokkal többre becsülik a Rolex karórát viselő, csúnya
férfiakat, mint a Burger King egyenruháját hordó, jóképű srácokat. (Ez el is
döntötte
a kérdést. Soha többé nem megyek tréningnadrágban randira.)
Azt se feledjük azonban, hogy a nőnek legalább tizenöt évig szüksége van
pleisztocén gondoskodásra, tehát nem jár jól, ha a hetvenéves törzsfőnökkel lép
frigyre. Az Anna Nicole Smith-féle stratégia gondot okozhat, ha az öreg főnök
akkor adja be a kulcsot, amikor az asszonyka még szoptatós, és egy új főnök
veszi át a státust. A nőknek előre fel kell ismerniük a jövendő főnököt, ezért a
hatalomra való törekvés jobban vonzza őket, mint maga a hatalom. A mesebeli
kislányok sem a királyra vetnek szemet, hanem a királyfira. Mindig tartsd
eszedben: akármilyen szexi kocsit hajtasz, annál mégis szexibb, ha téged hajt az
ambíció.
Ha egy férfi egymillió dollárt keres, annak olyan vonzereje van, mint amikor
egy nő mellnagyobbítást csináltat. Ha ezek a párválasztási preferenciák a
kulturális kondicionálás termékei lennének, akkor léteznének olyan kultúrák is,
amelyekben idősebb, magas társadalmi rangú nők ifjú, eladósorba serdült fiúkkal
házasodnának, és ifjú, eladósorba serdült fiúk idősebb, magas társadalmi rangú
nőket csábítanának el. Ilyen kultúrák nincsenek.
Senki sem állítja, hogy minden nő cinikusan, a férfi pénze miatt megy férjhez.
A nők is tényleg szerelembe esnek. És tényleg megkívánják a férfit.
De az érzéseink hiába őszinték: a génjeink machiavellisták.
Nézd meg a kis iskolai pomponlánnyal randizó ötvenéves tanárt, és máris
látni fogod, hogy vannak beállítva a férfiak érzelmei: úgy, hogy a
termékenységre gerjedjenek. De vajon a lány miért randizik a tanárral? Talán a
gének
olyanná formálják a nők érzelemvilágát, hogy a tekintély jeleire gerjedjenek? Jó
lenne, ha az emberi kommunikáció tartalmazna valami szabad szemmel
érzékelhetetlen üzenetet arra nézve, hogy mit várnak el a nők a szextől, és
miért hat
a férfiakra a szokás hatalma.
Most pedig először megismerkedünk személyes kutatásommal annak tárgyában, hogy
mire gerjednek a heterók.
Azután kiderítjük, hogy miért hülyíti meg az embert a szerelem.
Utána pedig feltárjuk, mi az oka annak, hogy a szerelmes hülyék a legokosabbak a
világon, bár annyira hülyék, hogy még ezt sem tudják.