Prűdek és paráznák
Sportingbet Regisztracios Bonusz
15.
Mitől lett szexi a gyengédség?
Az a majom, amelyik elsőként megszólalt, talán alkut ajánlott. Oroszlánokkal,
tigrisekkel versengő, vadászó-gyűjtögető majmok lévén az életünk függött
a hitelektől, az adósságok törlesztésétől. Aki minél több gyereket akart
fölnevelni, az akkor járt el a lehető leghelyesebben, ha biztos kapcsolatokat
létesített a közösségen belül. A közösségért viselt felelősség a „szaporodásra való
alkalmasság” látható jelévé, szexuális vonzóerővé vált. Így nevezik a biológusok
azt a tulajdonságot vagy magatartást, amitől valamit szexinek érzünk. Ez azt
jelenti, hogy ez a vonás döntő szerepet játszhat a párválasztásban. Mivel a
hominidák egyre ügyesebben ismerték fel a csalást, a hamis önzetlenség génjei
nem maradtak fenn olyan mértékben, mint az őszinte önzetlenség génjei. A hím
hominidák például különlegessé, egyedivé váltak, amennyiben valóban vágyat
éreztek arra, hogy gondoskodjanak az utódokról és a törzs öregjeiről. Akkor
már jöhettek a válogatós nőstények.
A nőstényekben merőben véletlenül kialakulhatnak olyan gének, amelyek
hatására gyakorlatilag bármilyen tulajdonság iránt vonzódást érezhetnek, legyen
bár az hosszú farok, aszimmetrikus mancs, óriási pénisz, értelmi fogyatékosság
vagy éppen lugasépítés – de ezek közül csak azok a tulajdonságok fizetődnek ki,
amelyek több utód életben maradását mozdítják elő. Azok a nők,
akik a megfelelő tulajdonságokhoz vonzódnak, többször örökítik tovább
génállományukat, mint azok a nők, akik az utódok túlélését kevésbé szolgáló
tulajdonságokhoz vonzódnak. A hülyeséghez való vonzódás génje a hominidákban
hátrány volt az intelligenciához való vonzódás génjéhez képest, a fekete özvegy
nőstényének vonzódása a hülyeséghez viszont a szaporodás szempontjából
kifizetődik, mert a pókgének átörökítéséhez elengedhetetlenül szükséges, hogy a
betépett apuka szex közben felfalásra kerüljön.
Hölgyeim, ne verjék fejüket a falba, ha esetleg egy ritka nagy barommal szűrték
össze a levet. Biztos vagyok benne, hogy némelyik nőstény fekete özvegy is
bokán rúgja magát mind a nyolc lábával, mert néhanap értelmes pókkal randizott.
Elvégre nőstény; mindannyian tudjuk, hogy mit akar: megállapodni egy
szexi, tökhülye, ízletes pók mellett, amelyik akkor sem lenne hajlandó
gondoskodni az utódokról, ha az élete függne tőle – az asszonyka pedig
gondoskodik arról, hogy ez szó szerint igaz legyen.
Az a cápa, legyen bár hím vagy nőstény, amelyik a párválasztás során az
önzetlenséget és a szóképekhez való érzéket helyezi előtérbe, az utód életben
maradása szempontjából ártalmas géneket választ, mert a cápa túléléséhez nincs
életbevágóan nagy szükség altruizmusra, sem a szóképek iránti érzékre. Mivel
a hominidák szaporodásához szükséges legnagyobb erény az együttműködésre
és a kommunikációra való képesség, így azok a hominidák, akik altruizmusban
és metaforákban erős párt választottak, több, életben maradt utódnak
örvendhettek, mint azok a hominida hölgyek, akik párválasztásnál a hátuszony
alapján döntöttek volna, vagy annak alapján, hogy milyen porhanyós a partner agyveleje,
ha szex közben elmajszolják.
Őseink akkor ütötték meg az evolúciós sorsjáték főnyereményét, amikor úgy
döntöttek, hogy az „elsődleges fitneszindikátor” – biológusul így mondják a
szívdöglesztő személyiségvonást – nem az izomzat, nem a gyorsaság, nem a
homlokeresz, nem is a vadság, hanem az értelem. Más fajok egyéb kritériumok
szerint választanak párt, például színpompás farktollak, szagok, ízletesség vagy
táncbemutató. A mi esetünkben azzal lehetett párt szerezni, hogy mi volt a
mondanivalónk. Mivel a szaporodáshoz együttműködésre van szükségünk,
ezért az lett az elsődleges bűverőnk, hogy ki mennyire felelősségteljesen
viselkedik.
Amelyik testrész az evolúció folyamán gyorsan elkorcsosul, azért korcsosul
el, mert nem segít a szexhez való hozzájutásban. Amelyik testrész az evolúció
folyamán hamar megnő, azért nő meg, mert azzal segít a szexhez való
hozzájutásban.
Amelyik testrész az evolúció során lassan változik, vagy változatlan marad,
az csak az életben maradásban játszik szerepet.
Pont akkortájt, kétmillió évvel ezelőtt, amikor a Homo habilisból kifejlődött az
erectus, azt lehetett megfigyelni, hogy a hímek nagy tépőfogai egyre kisebbekké
válnak, a hímek és a nőstények testméreteinek különbsége egyre kevésbé
hangsúlyos. Ez azt jelenti, hogy a hímek visszavettek a tettleges verekedésből,
a nőstények pedig már nem kamatyoltak annyit szanaszét, viszont a
párválasztásukban emelték az igényszintet. Ezzel egyidejűleg azt lehetett látni,
hogy a hímeknek és a nőstényeknek egyre nagyobb az agyuk. Ez pedig azt jelenti,
hogy a hímek és a nőstények a versengés egyre nagyobb részét szellemi szinten
folytatták – bájjal, pletykával, poézissel, locsifecsivel. A barátság és az apai
gondoskodásra való készség már nagyobb szerepet játszott a gyerekek
fölnevelésében, mint a verekedési és párzási képességek, így a nők párválasztásában egyre
nagyobb hangsúlyt kapott. Már nem az számított a párosodásban, hogy kit
agyabugyáltál el, hanem az, hogy milyen okos vagy, hány barátod van, milyen
szülő lehet belőled. Dumával cseleztük be magunkat egymás ágyába.
Igaz: a nőstény hominidák egy ideig a hímek agyaraiért bomlottak. De utóbb
a társas érintkezéshez szükséges készségek révén több gyerek maradt életben,
mint amennyi az agyarak révén, így azok a nőstények, akik a szellemes
társalgásra gerjedtek, több gént örökítettek tovább, mint azok a nők, akik még
mindig az agyaras pasiktól indultak be. Az agyarból csakhamar hátrány lett:
fölöslegesen használta el a kalciumot. Az ellenfelet meg lehet harapni vele, de
ha az agyar nem segít abban, hogy nőt szerezz magadnak, akkor mi értelme? Lehet,
hogy a vadság agyarai közvetlenül is megküzdöttek a szellemes szavakkal, és
azokat a hominidákat, akik agy helyett agyarral zárták le a vitát, nyersnek,
durvának tartották; mondjuk ki: primitívnek.
Lehet, hogy az erőszakoskodókat kitiltották a szarvaspecsenyés lakomákról
is. Az okosság és a gyengédség lett az a tulajdonság, amire gerjedtek a lányok.
A Michigani Egyetem munkatársa, Barbara Smuts bebizonyította, hogy a túlzottan
agresszív hím páviánokat elutasítják a nőstények, és a simulékonyabb viselkedésű
hímeket választják helyettük. Lehet, hogy ha így megy tovább, a nőstények
kegyeiért folytatott versengésben nem telik bele egymillió év, és a hím
páviánok készségesen ki fogják nyitni az ajtót imádott pávicájuk előtt.
A férfiaknak és a nőknek teljesen más mellük, fenekük, hajuk, válluk és derekuk
van, mert a hím- és nőnemű hominidák a másféle tulajdonságokhoz vonzódtak
egymásban.
Csakhogy a férfiak és nők értelmi képességének hasonlósága azt jelenti, hogy
– miután az intelligencia váltotta fel a testi erőnlétet az „elsődleges
fitneszindikátor” szerepében – hím és nőstény őseink egyaránt az empátiát és az
intelligenciát találták vonzónak egymásban. Ez öngerjesztő folyamatot indított
el. Valakinek az intelligenciaszintjét csak akkor tudod felbecsülni, ha te magad
is intelligens vagy. Ahogy a hominidák egyre ügyesebben láttak át a
megtévesztésen, a színlelt nagyvonalúság nem vált be annyira, mint a valódi
önzetlenség. A hominidák agya és szíve is a párválasztások hosszú során át nőtt egyre
nagyobbra.
Adj hozzá százezer nemzedéket ehhez a szaporodási bajnoksághoz, és olyan
fajt kapsz végeredményként, amilyen a miénk: egy barátságos, kreatív, beszédes,
riválisai eszén túljáró, manipuláló, szándékait nem mindig ismerő, őszintén
kedves fajt. A férfiak és a nők ezekért a tulajdonságokért keresik egymást
párosodási céllal. A szex mentett meg bennünket, az tett ilyen remekbe szabott
faj tagjaivá, amilyenek vagyunk.
Harminchét kultúrában élő tízezer embert kértek fel arra, hogy fontosság
szerint rangsorolja potenciális párjának tizenhárom tulajdonságát. Sok nemi különbözőség végigvonult az összes kultúrán, és megerősítette azt, amit az
evolúció elmélete alapján vártak. Egy dologban azonban mindkét nem egyformának
bizonyult. A tizenhárom megnevezett tulajdonság közül a gyengédséget minden
kultúrában mindkét nem az első három közé sorolta. Sőt a harminchét kultúrából
harminckettőben a férfiak és a nők pontosan ugyanarra a helyre szavazták a
gyengédséget.
Legemberibb tulajdonságainkat mind a másik nemnek köszönhetjük. Minden, ami a
másik nemben ellenedre van, a saját nemed párválasztásai következtében alakult
ilyenné. Nézd meg a másik nem legközelebbi tagjait. Testestől-lelkestől a te
nemed teremtményei ők. Mindazért, amiben tehetséges vagy, nekik
tartozol köszönettel, és minden szexért is, amit tőlük kaptál. Amikor Hamlet a
fajunkról filozofált – „Mily nemes az értelme! Mily határtalanok tehetségei!”
(II.
felvonás, 2. szín, Arany János fordítása) –, nem is gondolta volna, hogy az
emberi lényt százhúsz centis majmok hozták létre, párválasztási és szülői
döntéseik révén. Mindig csak értelmes, empatikus Homo sapiens példányokkal
szexelj.
Ez a fajod iránti kötelességed.