Prűdek és paráznák
Sportingbet Regisztracios Bonusz
26.
A szabad szerelemnek háború a vége
Szabados, nem monogám életet élő kaliforniai fickó voltam. Az idősebb
George Bush valahogy úgy emlegetett bennünket: a jacuzzi népe. Tisztában voltam
az eszményeimmel. A szerelem legyen szabad. A szerelem ne törekedjék
kizárólagosságra. A „birtoklási vágy” szitokszónak minősült. Mielőtt
pornóutópiánknak csimpánzokhoz méltó visítozás és hajtépés közepette vége
szakadt
volna, egy gorilla alfa hím gondtalan életét éltem. Még vegetáriánus is lett
belőlem.
Volt egy elsődleges kapcsolatom. A barátnőm nem bánta, hogy lefekszem a
háremem tagjaival. Sőt, legbensőbb bizalmasom lévén az összes intim részletet
hallani akarta. Hanem amint a kettőnkre vonatkozó intim részleteket is elkezdtem
más nőkkel megbeszélni, óriási cirkuszt rendezett a konyhámban, az üvegholmi
nagy részét elhajigálta, és olyan hangmagasságot ért el, amelyre, azt hittem,
csak a feldühödött nőstény csimpánz képes.
Csalódott voltam. Mi baja lett egyszeriben? Hát nem tudja, hogy a birtoklás
mennyire primitív? Csak nem gondolja azt, hogy a meghittség korlátozható,
hogy kisajátíthatja a bizalmamat?
Végül is nem viseltem el nagyon rendesen, hogy bensőséges kapcsolatokat
ápol sok hímnemű barátunkkal? Szerettem őt, hát természetesen nyitottan
viszonyultam ahhoz, hogy még több szeretetre tegyen szert. Még azt sem bántam,
ha megosztja az intim titkokat. Bátran henceghetett a nagyszerűségemmel,
amennyit csak akart! Idealisták vagyunk, kötelességünk tágítani a béke és a
harmónia körét, így férfitársaim sem zárhatók ki belőle.
Csak amikor ténylegesen lefeküdt az egyikkel, akkor tört rám az ellenállhatatlan
késztetés, hogy hippicimborám fejét bezúzzam valamilyen nagyobbfajta
sportszerrel. Időt nem vesztegetve rárontottam riválisomra a saját területén, az
előkertjében, szemfogaimat villogtattam, és döngve püfölni kezdtem a
mellkasomat. Üvöltöttünk, lökdösődtünk, lábunkkal a földet kapáltuk, és lófarkon
ragadtuk egymást. Két érzékeny, New Age-es pasi összecsapása volt ez.
A teljes jacuzzis törzs spontán módon átváltotta eszményeit: a béke és a
szeretet helyét háború és gyűlölség váltotta fel. Ronda kis titkok kerültek
nyilvánosságra, teljes hangerővel. Hippicsibék rángatták egymás nyakláncát, azzal
fojtogatták egymást. Az egyik pasit, aki egy másik nővel nemzett szerelemgyereket, jól fejbe suhintották az anyai ösztön boldogabbik végével. A kommunánk
úgy járt, mint a kommunizmus. Kiborult a csernobili.
A szex, a bensőséges párkapcsolat nem valamiféle ajándék a világmindenségtől,
amit azért kapunk, hogy örüljünk neki. A szex és a bensőséges párkapcsolat
költséges felelősségvállalás, amelyet a pleisztocén szavannán zajló
élethalálharc hozott létre, a mirigyeink pedig megannyi taposóaknaként
viselkednek:
akkor robbannak fel, ha valaki veszélyezteti a szaporodási érdekeinket. A
hoszszú gyerekkorú majmok már úgy születnek, hogy bennük van a párjuk iránti,
tulajdonosi érdeklődés. Ha közönyös vagy valaki iránt, azt hagyod, hadd menjen.
Ha szeretsz valakit, azt megpróbálod birtokolni.
A szóhasználatunk is elárulja valódi érzéseinket: a férjem, a feleségem, a
gyerekem. A genetikai érdekeim azonosak velem. A szerelem nem szabad, nem
ingyenes. A szerelem drága.
A féltékeny hímek több utódot nemzenek, mint a toleráns hímek. A fajunkban azok
a hímek, akik utálták, ha felszarvazták őket, akik öltek, ha valaki a
párjukkal hált, több gént örökítettek tovább, mint azok, akik nem bánták, ha a
párjuk más férfiaktól is elfogad spermaadományt. A hím majmok esetében a
féltékenység gyanakvásban vagy erőszakban nyilvánul meg.
Ha ez nem lenne általánosan, mindig igaz a fajunkra, akkor a férfiak és a nők
testmérete nem csak csekély mértékben különbözne egymástól, a férfiakban
nem lenne ösztönös az ambíció, és a nőstények nem vonzódnának az ambícióhoz. És
nem a férfibüszkeség legprimitívebb megsértése lenne az emberölési
esetek leggyakoribb indítóoka. A férfibecsület nyilvános megsértése a státus
csökkenését eredményezi, márpedig a pleisztocén férfi számára a státus hozta
meg a szexet. A férfiak olykor a halálos kimenetelű erőszakot többre becsülik,
mint a sértés elfogadását. Marvin Wolfgang elítélt bűnözőkkel készített
interjúkat Philadelphiában, ezek alapján 12 féle kiváltó okot különböztetett
meg, és
számításai szerint az esetek majdnem 40 százalékát „valamilyen banális
öszszezördülés okozta: sértés, szidalom, lökdösődés stb.”.
Engedd kicsit jobban szabadjára azt az ősembert. Ha a feje utánafordul egy
ismeretlen, formás tompornak, ha azt képzeli, hogy csorba esett a férfiasságán,
és ezen felbőszül, olyankor a főemlősi agya szólal meg, mert emlékszik még
arra az időre, amikor háremet tartott, amikor minden ismeretlen, formás tompor
és a hímek hierarchiája is élet-halál kérdése volt. A büszkeség és a
promiszkuitás csak a modern társadalomban tűnik ostobaságnak. A büszkeség és a
promiszkuitás a hímek számára nagyon is hatékony stratégia volt, már jóval
azelőtt, hogy őseink kimásztak volna a tengerből, elveszítették volna
uszonyaikat, és megtanulták volna, hova érdemes beülni egy kávéra. Vadonatúj
neocortexünk, amelyet nemrég alkotott számunkra a társadalom és a beszéd, csupán
vékony bevonat az ősi, állati agyunkon. A neocortex célja: kordában tartani
ösztöneinket, a társadalomban való hosszú távú tervezés érdekében. Csakhogy az
ésszerűségnek is az a célja, hogy az ösztönöket szolgálja. Ösztönök nélkül a
rációnak nem lenne célja.
A Microsoft egyik legfelső vezetőjéről, Steve Ballmerről készült egy
videófelvétel, amelyik bejárta a világhálót. Ezen beszédet tart az
alárendeltjeinek. Aki
föltette a netre, ezt a címet adta neki: Monkey Boy, majomfiú. Féltékenységi
ösztönünk arra sarkall, hogy azokat, akiknek magasabb a társadalmi állásuk,
mint a miénk, tehát a gazdag és híres embereket, megalázzuk, megszégyenítsük;
foglalkozzunk hát egy kicsit ezzel a Ballmerrel. Ha elolvassuk a beszéd leírt
szövegét, abban arról van szó, hogy egy vállalkozó arra buzdítja alárendeltjeit:
őrizzék a Microsoft eszményeit, a szorgalmat és az innovációt. Ha viszont
hang nélkül nézzük végig a filmet, egy majomfaj alfa hímjének magamutogatását
figyelhetjük meg. Ballmer végigszökdécsel a színpadon, hadonászik, és
kifejezetten majomszerű pofákat vág. Agyában a nyelvért és az elemzőképességért
felelős neocortex lelkesítő beszédet tart. A főemlősi limbikus rendszer által
irányított testbeszéd ezalatt azt mondja: „Én vagyok az alfa hím! Meghágok
minden nőt, akit csak akarok. Hú! Hú! Hú! Á! Á! Á!” Vannak pillanatok, amikor
olyan benyomást kelt, mintha láthatatlan ürülékkel dobálózna.
Biztos, hogy én nem így viselkedtem. Én tudományos emberhez méltó érveléssel
bebizonyítottam: nekem megvan a jogcímem ahhoz, hogy több partnerem
legyen, míg viszont a barátnőmnek meg kell őriznie tisztaságát, kivéve az én
esetemben. Nem mintha féltékeny lettem volna a cimboránkra, aki Holdfénynek
nevezte magát, csak az zavart, hogy nem szólt nekem a köztük létrejött szexuális
kapcsolatról, még mielőtt létrejött volna, ami ugyanolyan, mintha hazudozott
volna, a szó heideggeri értelmében. Bonyolult filozófiai alaphelyzet,
amelynek megértéséhez nagyméretű férfiagyra van szükség. Azt javasoltam a
lánynak, hogy olvasson Foucault-t. Erre ő felhívta a figyelmemet arra, hogy
körben járkálok, és úgy hadonászom a villával, mint törzsi harcos a
lándzsájával, de ez nem jelenthetett cáfolatot a mély, ősi ösztönre, amely
filozófiámat
diktálta. Holdfény elárulta az ideológiát, ez itt a baj. Ezek után az a
legésszerűbb reakció, ha rózsaszín fényű sólámpámmal szétzúzom Holdfény
koponyáját, és a nőmet batikolt csadorba burkolom tetőtől talpig. Ez az ő
védelmét szolgálja! Még ennyit sem képes felfogni?
A selyemmajmoknál a kicsapongó hímek több élő utódot nemzenek, mint a
monogámok, mert több spermát szórnak szerte. Azok a nőstények azonban,
amelyek ezekkel a pernahajderekkel párosodnak, kevesebb utódot nevelnek fel,
mint a monogám hímekkel párosodók, mert a promiszkuus hímek kevésbé
vesznek részt a gyerekgondozásban. Ez feszültséget jelent a hím és a nőstény
érdekei között. Még ha a hosszú gyerekkor hasonlóvá alakítja is a hímek és a
nőstények viselkedését, a spermatermelők génjeinek szempontjából mindig
jobb a poligünia (többnejűség), a petehordozók számára mindigjobb a monogámia.
(Kivéve ha a nőstény némi rosszfiúgént akar becsempészni.)
Sok társadalomban a férfiak legálisan tarthatnak több feleséget; az ilyen
házasságokból származó gyerekek életben maradásának valószínűsége csekélyebb,
mint a monogám házasságból származóké, és a második-harmadik feleségek kevesebb
életben maradó gyereket hoznak a világra, mint az elsők. A
többnejű férfiaknak azonban együttvéve több gyerekük lesz. A sok feleség
szaporodásilag előnyös a férfi számára. Sok feleség közül lenni egynek a nő
számára hátrányos helyzet. Mondani sem kell: a társfeleségek nem mindig jönnek
ki
jól egymással, és a poligüniát megengedő társadalmakban a legtöbb válást a
feleségek összeférhetetlensége okozza. (A poligüniában élő férfiak ugyanis,
saját
bevallásuk alapján, hiba nélkül való szentek.)
Különleges esetekben a nők örömmel osztoznak a gazdag férjen, és jó barátnőkké
válnak. Ezeket vajon miért nem ugrasztja egymásnak a féltékenység? A
férj megosztása szaporodás szempontjából csak akkor előnyös a nőnek, ha a férfi
vagyonának és a belőle élőknek az aránya alacsony, magyarán: ha a férfinak
elég pénze van húsz nő és család eltartására is, de csak tízet tart. Így a férj
vagyona nem oszlik túlságosan sokfelé. Ezek a jól ellátott nők (legyenek bár
mormonok, pakisztániak vagy aleutok) gyakran szoros kapcsolatokat alakítanak ki
egymással, és dróton rángatják az alfa hímet. Egységfrontba tömörülnek, és
semmi jelét nem adják a féltékenységnek. Laura Betzig antropológus fogalmazta
meg a legjobban, amikor ezt a kérdést tette fel a nőknek: „Mi lenne ön
szívesebben: John F. Kennedy harmadik felesége, vagy Bozo, a zenebohóc első
felesége?”
Mi, kispénzű pasik is szerezhetünk pluszfeleségeket magunknak. Öregem,
eleged van a tulajdonosi szemléletben megrögzött nyugati nőkből, akik
szemellenzősen viszonyulnak ahhoz, ha lefekszel a húgukkal? Vannak még nyitott
gondolkodású társadalmak, ahol a nincstelenek is kiélhetik minden fantáziájukat.
Azokon a vidékeken számos fogamzóképes, pucér nő osztozik önként
egyetlen férfi nemzőszervén, és még főznek is az illetőre. Ha ott akarsz élni,
ahol a nők egymásnak ajánlgatják a péniszedet, menj olyan helyre, ahol sokféle
halálos betegséget lehet összeszedni. Egy pornósztár életét élheted, csak annyit
kell tenned, hogy meztelenül járkálsz a cecelegyek sűrűjében, és olyan folyó
vizét iszod, amelybe beteg gyerekek ürítenek. Ha torzulások, fekélyek és
hirtelen
halál nélkül megéred a felnőttkort, sok extra szexre számíthatsz.
A járványokkal, betegségekkel sújtott társadalmakban a nők néha a poligüniát
választják, mert inkább osztoznak a legegészségesebb férfin, mint hogy
kizárólagos joguk legyen a leghűségesebbre. Semmi sem imponál úgy a nőknek,
mint a masszív immunrendszer. Mondd utánam: Patriarchális poliszokban,
ahol patogén paraziták potyognak a plafonról, a példamutató parentális províziós
politika poligüniát posztulál. Punktum.