Prűdek és paráznák
Sportingbet Regisztracios Bonusz
27.
Csajszik és pasik: mi okozza
a féltékenységet?
Azt hittem, hogy a szabados életstílus egy Don Juan szerelmi életét biztosítja.
Ehelyett A rózsaszín párduc Clouseau főfelügyelőjének szerelmi életében találtam
magam. A barátnőm úgy viselkedett, mint Clouseau segédje, Cato, aki váratlan
érzelmi kung-fu támadásokat intézett ellenem. Képzeld el, hogy Jim Carrey
pornófilmben szerepel. Ez volt az életem. Ha film készülne a laza éveimről,
azt a Dumb és Dumber cselekményére lehetne alapozni, és mindkét címszerepet
én játszhatnám. Ugyanolyan méltatlan helyzeteket, ugyanolyan fizikai fájdalmakat
kellett elszenvednem, ugyanannyi ketchup loccsant az arcomba.
A házasságtörő férfiak több, mint a fele azt állítja, hogy boldog a házassága.
A férfiak nem azért lépnek félre, mert házassági problémáik vannak. Az extra
szex jó! A férjek félrelépésének valószínűsége negyven- és hatvanéves koruk
között a legvalószínűbb, amikor a legvagyonosabbak. Ezért van az, hogy azok a
legerényesebb férfiak, akik számára nem nyílik lehetőség.
A házasságtörő nők többsége azt állítja, hogy a házassága boldogtalan, és
háromnegyed részük azt mondja: hosszú távú elkötelezettséget remél a viszonytól;
nekem ez úgy tűnik, mintha megfelelőbb társra akarnának szert tenni.
Egy nőnemű barátom egyszer azt mondta, hogy egy bizonyos közös ismerősünk
nyilván azért fekszik le fűvel-fával, mert bizonytalan abban, hogy mennyire
vonzó. Nem nevettem ki, de nem sok híja volt. Nagyon jól tudtam, miért csajozik
annyit az illető: azért, mert az jó! A nők azok, akik akkor hűtlenkednek, ha
rosszul érzik magukat a bőrükben. A férfiak inkább olyankor lépnek félre, ha
nagyon biztosak önmagukban.
A tudományos folyóiratokban megjelent összes tanulmány és vizsgálat eredménye
egyszerűen összefoglalható: A férfiak azért csalnak, mert magabiztosak
és kanosak, a nők inkább azért, mert úgy érzik, hogy szeretethiányuk van. A
férfiak elismerésre vágynak. A nők dédelgetésre. A nők a szeretetért
szeretkeznek. A férfiak azért, mert szeretik csinálni.
De mit éreznek a férfiak, és mit a nők akkor, ha megcsalják őket? David Buss
pszichológus elektródákat erősített férfiak és nők bőrére, megkérte őket, hogy
képzeljenek el különféle helyzeteket, amelyben a párjuk megcsalja őket, és mérte
a verítékezésük, homlokráncolásuk és szívritmusuk egyenetlenségeit.
Képzeld el, hogy a házastársad lefekszik az újságkihordóval. Képzeld el,
hogy a házastársad két éve rendszeresen találkozgat hétvégeken az egyik
munkatársával, de szexre sohasem került sor közöttük. Képzeld el, hogy a
házastársad egy alkalommal összefeküdt valakivel, de soha többé nem is fogja
látni az
illetőt. Képzeld el, hogy a házastársad drága ékszert vesz egy közeli
barátjának,
akit te nem ismersz – és te tudod, hogy utál vásárolni.
Buss világosan, közérthetően kínaiul közli a férfiak és a nők reakciói közötti
különbséget. „A bőr vezetőképességének emelkedése 1,4 mikroSiemens. A homlokra
helyezett elektróda a musculus corrugator 7,75 mikrovoltnak megfelelő értékű
összehúzódását mutatta.”
Ezek a tudósok… folyton csak a szenzációt hajhásszák. Buss azt akarja mondani,
hogy a férfiak és a nők egyaránt verítékezni kezdtek és a homlokukat ráncolták,
a különböző forgatókönyvek esetében különböző mértékben. Ha a test
reakcióit összehasonlítjuk az interjúkkal, világos képet kapunk.
A nők féltékenyebbek az érzelmi kötődés miatt, mint a szexuális hűtlenség
miatt. A férfiak féltékenységének tárgya inkább a szexuális hűtlenség, mint az
érzelmi kötődés. A nők attól tartanak, hogy párjuk titkos szexuális kapcsolata
esetleg érzelmi kötődéshez vezethet. A férfiak viszont attól, hogy ha a párjuk
érzelmileg kötődik egy férfihoz, az esetleg titkos szexuális kapcsolathoz
vezethet. Párjuk hűtlenkedése esetén a nők inkább megalázottságot és
elhagyatottságot éreznek, a férfiak inkább megalázottságot és dühöt. A
legszélsőségesebb fiziológiai reakciót – amikor minden kis rezgő rajztű rémítő
magasságban táncolt
a grafikonon – akkor mérték a kísérlet során, amikor a férfiak azt képzelték el,
hogy a párjuk forró szexbe bonyolódik egy másik férfival.
Miért? Az apa sohasem lehet biztos abban, hogy a gyerek tőle van. Az anya
sohasem lehet biztos abban, hogy a párja minden anyagi erejét a közös gyerekükre
fordítja.
Amikor a csecsemő kibújik a testedből, bizonyos lehetsz benne, hogy a te
génjeidet hordozza. Ha viszont valaki másnak a testéből bújik elő, nem lehetsz
biztos abban, hogy a te génjeid vannak benne. Az anyaméhetlenekben és az
anyaméhesekben más-más érzelmek alakultak ki a szaporodási érdekvédelemmel
kapcsolatban. A nő féltékenysége a javakat őrzi. A férfi féltékenysége a méhet.
Ez a tendencia persze nem univerzálisan, csak statisztikailag igaz. Minden
kultúrában találni olyan asszonyokat, akik féltékenyebbek az egy éjszakás
kalandokra, mint a titkárnő társaságában lebonyolított titkos kirándulásokra, és
találni olyan férfit is, aki nem érzi különösebben fenyegetve magát, ha az
aszszony szexel az újságkihordóval, ha közben őt szereti. A szexuális
kiválogatódás az eltelt sok évezred alatt úgy intézte, hogy a férfiak és a nők
viselkedésbeli
különbségei olyanok legyenek, mint a testmagasságbeli különbségek. Vannak
magas nők és vannak alacsony férfiak is. A kultúrákon átívelő tendencia azonban
az, hogy a magasabb férfiak és az alacsonyabb nők statisztikai többsége
túlnyomó.
Sok hím csimpánz bolondul a legkorosabb, ráncos nőstény csimpánzokért.
Az idő kegyetlenül bánik a Homo sapiens nőstényével, mert az agyunk túlságosan
nagy ahhoz, hogy könnyen szülessünk meg. Ez azt jelenti, hogy az életkor
előrehaladtával növekszik a terhesség veszélyessége; ennek következtében a
látásunk úgy alakult, hogy a szépséget a termékenységben találjuk meg, márpedig
a termékenységet a fiatalság jelzi. Mivel a spermatermelés sokkal kevésbé
veszélyes, mint egy embergyereket kihordani, a férfiak sokkal tovább maradnak
termékenyek, a látásunk nem is alakult olyanná, hogy a középkorú férfiakat
kevésbé találjuk vonzónak. Sőt azt mondjuk rájuk: disztingvált, ami azt jelenti:
a férfi idősebb korára valószínűbben nyeri el a csoport többi tagjától való
előnyös megkülönböztetést. A férfiak egyébként csak a hímnemű vesztesektől
különböztetik meg magukat – például az irodalomkritikusoktól. A legtöbb férfi
számára egy élet munkája kell a sikerhez, recsegő-ropogó testük akkor
egyszeriben szerfölött kelendővé válik, ők meg nekiállnak félredugni, ahogy csak
bírnak, még mielőtt a prosztatamegnagyobbodás elkezdődik.
Sajnos minél kisebb a kereslet az ember iránt, annál kanosabb. A tizenhat
éves fiúkat gyötri legjobban a vágy, ám a legtöbb nő sem férjet, sem az utódok
apját nem közülük választja. A negyvenéves nőket is gyötri a vágy, ám a férfiak
nagyobb érdeklődést tanúsítanak a húszévesek iránt, akik közül sokan még azt
sem tudják, miként érhetik el az orgazmust. A természet szerint akkor erősebb
bennünk a kívánság, amikor kevésbé vagyunk kívánatosak.
Azok a pleisztocén kori férfiak, akik a negyvenéves nőkkel szemben előnyben
részesítették a húszéveseket, több gyereket nemzettek. A fiatal nők előtt
több termékeny esztendő állt, nagyobb esélyük volt arra, hogy egészséges
csecsemőket hozzanak a világra. Azok a pleisztocén kori nők, akik a húszéves
férfiaknál többre becsülték a negyvenöt éveseket, több gyereket neveltek föl. A
pleisztocénban az a férfi, aki megérte a negyvenöt évet, nagy valószínűséggel
hatalmat birtokolt a törzsben, és tisztelet övezte, szemben a húszéves
suhanccal,
aki esetleg soha nem viszi semmire. Sok evolúciós biológus szerint a házasfelek
közötti átlagos korkülönbség – ami nagyon durván négy és fél évre tehető – a
férfi és a női érdekek közötti kompromisszum. Csakhogy sokan messze kívül
esnek ezen az átlagon. Ezek legtöbbje gyönyörű nő és dúsgazdag férfi.
Karl Grammer etológus egy német párkereső szolgálatnál 1000 férfi és 1500
női ügyfél adatait vizsgálta meg, és azt találta, hogy a férfi vagyonának
emelkedésével párhuzamosan csökken az általa keresett nő életkora. Minél több a
Deutsch Mark, annál jungabb a Frau.
A melegek és leszbikusok szerelmi élete is arról árulkodik, hogy mit akarnak
valójában a nők és mit a férfiak. Leszbikus ismerőseim vicce: „Első randi: kávé.
Második randi: bútorszállítás.” Az elköteleződés hamarabb kialakul, mint
ahogy a férfiak lefutnának az alapvonalig. A meleg férfiaknak is van egy viccük:
„Első randi: szex. Második randi: bemutatkozás.” Van ehhez még egy
poén. „Második randi? Mi is az?” Ismerős melegek mesélik, hogy ha a frissen
felcsípett idegen a kocsiban a nevük iránt érdeklődik, ez a rutinszerű válaszuk:
„Dumálni akarsz, vagy szexelni?” Ettől általában becsukódnak a szájak, és
meglazul a ruházat. Még haza sem érnek, már elkezdődik a szex. Nem hinném,
hogy ez a stílus nők esetében beválna.
Természetesen sok meleg férfi él elkötelezett párkapcsolatban, és vannak
kicsapongó leszbikusok is. A San Francisco homoszexuális férfitársadalmát
felölelő, még az AIDS elterjedése előtt készült Kinsey-jelentés szerint azonban
a meleg férfiak 75 százaléka száznál több partnert strigulázott, 25 százalékuk
pedig
ezernél is többet. A legtöbb leszbikus viszont tíznél is kevesebb partnert
ismert
életében.
A heteroszexuális párkapcsolat és házasság a férfi- és női vágyak közötti
kompromisszumot jeleníti meg. A nő akkor adja meg magát, amikor lefekszik.
A férfi akkor, amikor megnősül. A megadás: kockázatvállalás, ezért csak annak
adja meg magát az ember, akiben megbízik. Ezért van az, hogy a leszbikusoknak
jut az elkötelezettség, a meleg férfiaknak meg a szex.
Megfigyelések szerint az Egyesült Államokban a férfi gazdagságát a felesége
szépségén lehet a legjobban lemérni; a nő vonzerejét pedig azon, hogy mennyire
vagyonos a férje.
Minél gazdagabb a férfi, annál tökösebbnek érzi magát, annál könnyebben
indul rá a fiatalokra, szépekre. Minél szebb a nő, annál jogosabban formálhat
igényt a vagyonra, a státusra. Mi, többiek pedig a szórakoztató műfajokban
figyelhetjük, ahogy a gazdag és szép emberek megszerzik, amire vágynak. A
Dallas című tévésorozat nagyon népszerű lett az olyan társadalmakban, mint
például Pakisztán, ahol a házastársakat a család rendeli össze, és a nők fátylat
viselnek, hogy a férfiakat megkíméljék bájaiktól. Amikor legutóbb megnéztem
az adatokat, a Baywatch sorozat egymilliárd nézőt mondhatott a magáénak, ami
azt jelenti, hogy öt év alatt annyi embert térített meg, mint az iszlám ezer év
alatt. A burzsoázia diszkrét bája című művészfilmnek a legutóbbi vetítésen
kilenc
nézője volt, egytől egyig Berkeley lakosai. Ha a film címéből a legtöbb ember a
szavak felét sem érti, abból már tudni lehet, hogy a filmet nem
tömegfogyasztásra szánták. Hasonlítsd össze a Baywatch és a Biblia tömeghatását
(mindkettőben nagy szerephez jut a szex és a társadalmi státus), és be fogod
látni, hogy bizonyos emberi preferenciák univerzális érvényűek.
A férfiakat a termékenység és az egészség vonzza. A nőket a státus és a vagyon.
Mindkét felet vonzza az intelligencia, a kedvesség, a jómód. És mindkét
felet vonzza a jó humorérzék. Lesz is rá szükségük.
Ahogy a nők idősödnek, fokozatosan egyre lejjebb adják a társ iránti igényüket.
A férfiak gazdagodnak, és folyamatosan egyre magasabb igényekkel lépnek fel.
Akkor házasodunk, amikor a lehetőségeink szűkülnek. Ha termékeny
testű, bőséges tulajdonú társat nem tudunk szerezni, beérjük a rokonszenves
személyiségjegyekkel. A legtöbb ember a harmadik-negyedik helyezettel lép
házasságra.
„A szexet a világ miden kultúrájában a nők által a férfinak nyújtott
szolgáltatásnak tekintik. A férfiak féltékenysége minden kultúrában
erőszakosabb, mint a nőké. A férfiak a
világon mindenütt könnyebben hozhatók gerjedelembe, mint a nők, és a vizuális
ingerek
minden kultúrában erősebben hatnak a férfiakra, mint a nőkre. Az átlagos férj
mindenütt
idősebb a feleségénél, és az átlagos férfi mindenütt agresszívabb az átlagos
nőnél. A férfiak a világ minden kultúrájában a termékenységet tekintik a női
vonzerő központi vonásának, a nők pedig a magas társadalmi helyzetet tekintik a
férfi vonzerő legfontosabb mozzanatának.” (James Lett: Science, Reason and
Anthropology: The Principles of Rational Inquiry
[Tudomány, ész és antropológia – A racionális kutatás alapelvei]; 1997.)
A randizás játszmája révén beérett genetikai termés alapján ítélve az
anyatermészet a következő sorrendben favorizál bennünket: a legelőnyösebb
helyzetben a magas státusú férfiak vannak. A második helyen a szép, fiatal nők.
A harmadik helyen a kevésbé vonzó, idősebb nők. A legkevésbé előnyös helyen az
alacsony státusú férfiak – mondjuk, például, a szerkesztők. (Bizony, rólad
beszélek, te piros filctollas szamuráj.)
A hím elefántfókák 80 százaléka sohasem párosodik, de egy sikeres hímnek
akár kilencven leszármazottja is születhet. A nőstény elefántfókák 60 százaléka
még ivarérett kora előtt elpusztul, ám mindazok, amelyek megérik a felnőttkort,
óhatatlanul utódokat hoznak a világra. A legsikeresebb nőstényeknek tíz
borjuk is születik.
Az anyatermészet gyakorlatilag az összes fajnál úgy állította be a dolgokat,
hogy a legtöbb nőstény továbbadja a génjeit, a legtöbb hím viszont belepusztul
a próbálkozásba, és néhány, nagyon csekély számú elit hím monopolizálja a
nőstényeket. Akármilyen magas a tét a párkapcsolatért versengő nőstények között,
a hímek számára még sokkal magasabb, ezért is van, hogy a hímek képesek meghalni
is a szexért.
Több férfi hal meg párkapcsolat nélkül, mint ahány nő. Válás után több férfi
házasodik újra és hoz létre újabb gyerekeket, mint ahány nő. Több férfi hal meg
erőszak által, mint ahány nő.
A fiatalság elmúlik, a státus megmarad – legalábbis addig, amíg a fiatalabb
majmok el nem hódítják. Az ifjú tesztoszteronbajnokok mindig ott ólálkodnak,
lesve az alkalmat, hogy a kivénhedt vezetőt letaszítsák a piedesztálról. Az alfa
hímeknek vannak szövetségeseik és ellenségeik, de barátjuk kevés. A hosszú
gyerekkor hosszú párkapcsolatot követel, ami lejjebb srófolja a hímek
harciasságát, de szinte minden faj spermatermelői össze szoktak kapni a
petetulajdonosok miatt.
Az idő nem bánik tisztességesen a nőkkel. A státus a férfiakkal nem bánik
rendesen. Csakhogy minden nőnek szükségszerűen van fiatalkora, és a legtöbben
továbbörökítik génjeiket. Hatalomra kevés férfi jut, sok közülük fölös
mennyiségben is továbbörökítheti a génjeit, sok hatalom nélküli férfi viszont
nem adja tovább a magáéit.
Ennek a dinamikus folyamatnak a drámája nem csak kint a világban tombol.
Ugyanez tombol benned is.