Prűdek és paráznák
Sportingbet Regisztracios Bonusz
30.
Hogy van az, hogy a nejed lefekszik
az öcséddel, de te nem bánod?
Poliandriának nevezik, ha egy nőnek kettő vagy több férje van. Világunkban,
ahol a poligünia (többnejűség) uralkodik, ez a családmodell üdítő kivételt
képez. Különösen akkor, ha számításba vesszük, hogy a poliandria kultúrája
patriarchális társadalmakban működik. A férfiak megállapodnak egymással abban,
hogy ketten fogják ellátni az asszonyt! Az egy asszonyon osztozó két férj szinte
mindig testvére egymásnak. A kultúrák nem egészen 1 százaléka engedi meg,
hogy egy nő két fivérrel házasodjék, és minden ilyen kultúrának van egy közös
vonása: nincs elég területük.
Sétálj át ártatlanul a szomszédod előkertjén, és meg fogod látni, hogy a Homo
sapiens területvédő állat. Jelöld meg a gyepet a háza előtt egy kevés
ártalmatlan
vizelettel, és szenvedélyes területvédő reakciónak lehetsz tanúja. A Homo
sapiens utódai szeretnek új területeket meghódítani, új családokat létrehozni.
Ezért
terjeszkednek a városok. Ha a területfoglaló fajok hímje nem képes területet
foglalni, a nőstények nem hajlandók párosodni vele. És mi van akkor, ha egy
egész Homo sapiens törzs fogy ki a területből, nincs hová terjeszkednie?
A legtöbb, poliandriában élő társadalom Ázsia déli részén, elszigetelt, zárt
területeken található. Ha Tibetre gondolunk, a spiritualitás, a satori jut
eszünkbe,
pedig eszünkbejuthatnának a kétférjű asszonyok is. Gyanítom, hogy a barátnőm
ezért érdeklődik annyira a megvilágosodás tibeti módozatai iránt.
Aztán ott van a nair nép, ők az indiai Malabár-parton laknak, és az uralkodó
brahminok kis területekre szorították össze őket. Asszonyaik közül sokat
elhurcoltak a külföldi szexipar martalócai, így a nők ott kisebbségben maradnak.
Aztán ott vannak a Himalájában élő japán törzsek, a serpák, a bhutiák, a
lepcsák.
Meg az északkeleti khaszák, a tamil Naduban élő todák, a keralai naduk. Ezekben
a kultúrákban két fivér passzolja egymásnak az asszonyt ide-oda.
Nem könnyű az embernek területi követelésekkel fellépnie, ha hegycsúcson
él, vagy magas hegyek, esetleg óceánok veszik körül, vagy túlerőben lévő
ellenség zárja el a külvilágtól, aki meghagyja neki az elszigetelt élőhelyet,
mert az
nem ér annyit, hogy harcoljon érte. Ha a föld nem eléggé termékeny, néha két
férfi munkájára is szükség van egy asszony és a gyermekei eltartásához.
A hím ösztönei azonban arra teremtődtek, hogy óvják a családi géneket. Az
ember nem osztaná meg a feleségét akárkivel. Ha nincs annyi földterület, hogy
a fivérek rendesen osztozhassanak, két testvér ugyanazt a földet fogja művelni
és ugyanazzal az asszonnyal hál. Néha azt szeretném, ha a poliandria rendszerét
a Sri Lanka-i feministák találták volna ki, de nem. A poliandria: két fivérnek
a családi birtok védelmére kötött megállapodása.
A poliandria társadalmaiban is a férfiak irányítják a nőket.
A nők belekényszerülnek a különféle élethelyzetekbe, például miközben az
egyik férj dolgozik, hogy az asszony gyerekeinek legyen mit enniük, a másik a
nő talpát masszírozza, vagy éppen szexuálisan elégíti ki. A férjek váltásban
dolgoznak, egymástól veszik át a feladatokat. Nem véletlen, ha a Sri Lanka-i nők
nem nagyon törik magukat azért, hogy felszabaduljanak.
Képzeld el, hogy Sri Lanka-i szülő vagy, és egy kis darab, vacak földterület a
birtokod. Két fiad van. Mitévő lehetsz? Oszd ketté a földet, hogy mindkét fiad
feleolyan gazdag legyen, mint te vagy? Ha egyszerűen csak átadod a földet az
idősebbik fiúnak, az egyet jelentene azzal, hogy a fiatalabbik éhezni fog,
nőtlenül hal meg, vagy önként a bátyja rabszolgájául szegődik. (Nagy családban,
legidősebb fiúként születtem, ezért nagy híve vagyok az elsőszülöttségi jognak.)
Minek energiát pazarolni a második fiúra, aki úgysem szerezhet saját birtokot,
és sohasem fog unokákkal megajándékozni?
A vagyon felhígulásának megakadályozásában a mennyiségi stratégia átadta
helyét az abszolút minőségi stratégiának. Minden családi spermát és vagyont
egyetlen méhbe kell invesztálni: egyetlen, magas státusú gyermeket kell világra
hozni. Egy unoka, akinek több apukája van, jobb, mint több unoka egyetlen
apától. A meghódítható területek nélkül maradt kultúrákban a fivérek egyazon
nővel lépnek frigyre, és az utódot mindegyik a sajátjaként neveli.
A poliandria elejét veszi a háborúnak. A népesség növekedését korlátozni
kell, különben éhínség üti fel a fejét. A férfiak képesek háborút kirobbantani
azért, hogy más férfi ne hálhasson a feleségükkel, a fivérek azonban megosztják
egymással a feleségüket, hogy a háborút megakadályozzák. Érzelmeink általában
kiprovokálják, hogy azt tegyük, ami a génjeink számára a legjobb.
Nem mi vagyunk az egyetlen területszerző faj, amelynek viselkedéséből
megtudható, miként határozza meg a hím területének nagysága a hozzá tartozó
nőstények számát.
A vörös homlokú jasszána hímjét el szokták csábítani a laza erkölcsű tojók,
aztán ott hagyják, hogy egyedülálló szülőként nevelje fel a fiókákat. A fiókák
gyakran még csak nem is tőle vannak. A kis repedtsarkúak meg ezalatt nyakrafőre
kefélnek, egy költési időszakban átlagosan hatvanötször, gyakran a tojásokon
kotló hím csőre előtt.
Ettől elképedtek a biológusok. Mivel lehet magyarázni a nemi szerepek szokatlan
felcserélődését?
A válasz? A jasszána szűk területen élő területszerző madár.
A madarak erős versengésben élnek a sűrűn lakott területen, ahol kevés a
fészkelőhely, és így sok hím agglegényként végzi életét. A jasszánák evolúciója
szűk területen zajlott. A hímek szerencsések, ha egyáltalán megtermékenyíthetik
valamelyik nőstényt, ennél fogva a poliandria vált normává. A hím jasszána
számára az a legjobb stratégia, ha spermája összekeveredik másokéval, és a
legjobbakat remélve akár még odáig is elmegy, hogy fölneveli a fiókákat, hátha
az
ő utódai. Furcsa, hogy ha a szexet a nők irányítják, a hímekből kitör az úri
viselkedés.
A tasmániai vízityúk nem valami szívdöglesztő teremtmény. Leginkább a
pulykára hasonlít. Némelyiknek mégis sikerül két férjet is a keze ügyében
tartania. Miért ne? A monogám tyúk átlagos utódszáma hat és fél. A poliandrikus
tyúk átlagos utódszáma kilenc és fél.
De miért mennek bele ebbe a férjek? Kilenc és fél utód fele kevesebb, mint
hat és fél utód mindenestül. Hímenként alig négy és háromnegyed utódra jön ki
az átlag.
Mi a válasz? A feleségen csak fivérek osztoznak. A fivérek génjeinek a fele
azonos, így a géneknek megfelel, ha ők ketten megfelezik a tyúkot. Ily módon
mindkét fivér génjei átlagosan hét és egynegyed utódban jelennek meg, ami
jobb, mint a hat és feles átlag.
Igaznak bizonyul a régi közmondás: jobb ma egy veréb, mint holnap hat és
fél tasmániai vízityúk fióka. Vagy mi.
Hát az igazi pulykákkal mi a helyzet? Alan H. Krakauer, a Berkeley Egyetem
végzős hallgatója fedezte fel, hogy a pulykafivérek összefognak a legidősebb
bátyjuk kiházasítása érdekében. Ki gondolta volna, hogy a pulykák ilyen
tehetséges kerítők? Miközben a domináns testvér a szokásos előadást produkálja –
színes tollait meresztgeti, peckesen lépdel, légzsákját pengeti –, a fivérei is
meresztgetik a tollúkat, de a lépdeléstől és a pengetéstől eltekintenek – kábé
úgy
viselkednek, ahogy Ricky Martin táncosai a színpad hátterében. Ráadásul kifelé
fordulnak, hogy elriasszanak bárkit, aki a bratyó bemutatóját meg akarná
zavarni. Krakauer tanulmányozta 51 hím, 75 tojó és 325 utód DNS-ét, és
megállapította, hogy az altruista, nőtlenséget fogadó fivérek több gént
örökítettek tovább. Hogyan? Hát úgy, hogy a magányos hímek által nemzett
fiókákhoz képest a testvéri támogatással működő domináns hímek hétszer annyi
fiókát nemzettek. Az önkéntes agglegényeknek így, a domináns fivér jóvoltából,
több génje öröklődött tovább, mint ahányat bármelyikük képes lett volna
előállítani.
Hajlamosak vagyunk megfeledkezni arról, hogy nem az egyenes ági leszármazottak
száma fontos, hanem a továbbörökített gének százalékaránya. Ha
több gént tudsz továbbadni úgy, hogy a feleségedet megosztod a fivéreddel, akkor
az evolúció át fog alakítani: kifejezetten feldobott leszel, ha a bratyód
etyepetyél a nejeddel. Ha viszont van terület, ahová terjeszkedhetsz, és vannak
meghódítható nők, akkor inkább elteszed láb alól a tesódat, mint hogy megengedd
neki a nejeddel való etyepetyét.
Egyszer majdnem kinyírtam az öcsémet egy szelet szülinapi torta miatt, úgyhogy
jobban teszi, ha rá sem néz a barátnőmre. Ha viszont a családunknak egyáltalán
nem lett volna területe, a szüleink ugyanazt mondták volna a barátnőmre is, amit
a tortára mondtak annak idején:
– Adj belőle Öcsinek is!
Ő meg bezúdulna a hálószobámba, és azt visítaná:
– Ez nem ér! Én is akarok!
Az eszkimók nem a világ legjobb minőségű földterületeivel rendelkeznek. A
férfiak néha meg is osztoznak a feleségeken. A férjtársak azonban lépten-nyomon
kioltják egymás életét. Miért nem képesek az eszkimók normális poliandriában
élni? Mert ők nem rokonokkal osztják meg az asszonyt. Láthatjuk, hogy a
gének differenciált továbbélése érzelmeket gerjeszt, és előrevetíti a várható
viselkedést. Ha a párkapcsolatban élő hím génjei megfelelő százalékarányban
továbböröklődnek, akkor nincs gyilkos féltékenység. Ha csak csekély arányban
öröklődnek, akkor a féltékenység felüti rút fejét.
A humán hímek büszkeségből ölnek, de a hím oroszlánok a háremért ölik
egymást. Némelyik hím oroszlán számára a nőstények fölötti uralom megszerzésére
az a legjobb módszer, ha csapatba tömörülnek, úgy riasztják el a többi hímet.
Hogyan állapodnak meg az oroszlánok a nőstények megosztásában? Az
azonos alomban felnőtt oroszlánok között szinte mindig koalíció alakul ki:
fivérek, féltestvérek, néha egy-egy unokatestvér, ritka esetekben még egy-egy
kívülálló is. E stratégia olyan sikeres, hogy a kiválogatódás ereje arra
szorította a nőstényeket: egyszerre több hímnemű kölyköt hozzanak a világra,
hogy csapattá formálódva közösen irányíthassák a falkát.
Az evolúciós biológiában újra meg újra azt tapasztaljuk, hogy az állati
viselkedésre ezek a genetikai egyenletek adnak magyarázatot. Állítsd be a
paramétereket, futtasd le az egyenletet a számítógépeden, és megjósolhatod a
viselkedést. Ami a génjeink számára a legkedvezőbb, az fogja megszabni az
érzelmeinket. Az evolúciós biológusok már kidolgoztak néhány egyenletet, amelyek
megjósolják az együttműködés, a versengés, az önfeláldozás, a rokoni szeretet,
az
ellenségesség különféle formáit.
Szerte a világon azok a férfiak, akik nagy területeket vagy nagy társadalmi
presztízst birtokolnak, pluszfeleségekre tehetnek szert, ha szerencséjük van, a
kis területeket birtoklók viszont csak egy fél feleséghez jutnak, ha
szerencséjük
van. A domináns hímek nem kezdték el feleségek százait összeharácsolni, amíg
a mezőgazdaságot fel nem találták. A vadászó-gyűjtögetők között a főnök
általában maximum öt feleséget tart.
Tehát így fest a felosztás: ha sok a növényi táplálék, a férfiak vesznek több
feleséget. Ha kevés a növényi táplálék, a nők tartanak több férjet.
Vegyes érzelmekkel számolok be e tényekről, mert ezek után a férfiak meg
fogják rohanni a veteményeskerteket, a nők meg a szűk, bezárt területekre
loholnak; mindenki megérkezik majd a maga földi paradicsomába, és ott senkit se
talál majd a másik nemből.
Úgyhogy ha le akarsz feküdni a férjed fivérével, körülzárt helyen kell élned,
ahol nincs sok ennivaló, sem szabad földterület. Tudod, mit jelent a férfiaknak
az ennivaló meg a terület. A férjed családja könyörögni fog, hogy törődj már
kicsit a sógorral is.
Hölgyeim: nincs szükség tökéletes testre ahhoz, hogy több férfi strapálja magát
a kegyedék eltartása érdekében. Untig elég, ha a meglévő testüket olyan
helyre viszik, ahol a legnagyobb megbecsülésben részesül.