Prűdek és paráznák
Sportingbet Regisztracios Bonusz
40.
Szerelem
Körülbelül akkortájt születtem, amikor a rocksztárok elkezdték lejjebb ereszteni
a gitárt, a szívüktől az ágyékukhoz. Születésem tájékán nagyszabású kulturális
változás ment végbe, amely megváltoztatta ideológiánkat, társadalmunk
szerkezetét, sőt sajnos még a hajviseletünket is. A pleisztocénből származó
érzelmeinket azonban nem változtatták meg. A történelmi kataklizmák sohasem
szokták.
Dübörgő húszas éveimnek a harmincas évekre jellemző Nagy Válság vetett
véget; az összeomlás pillanata a huszonkilences évben következett be. A génjeim
nem az igazi nőbe invesztáltak.
Figyeld meg: azt mondom, hogy „a génjeim”, nem azt, hogy „én”. A racionális énem
küzdött az érzés ellen, ahogy csak telt tőle. Egész éjjel nem jött álom a
szememre, annyit vitatkoztam vele. De akármit mondott a józan eszem, az
mind nem számított. Az irracionális vágy megragadta a racionális elmém
grabancát, és azt ordította: „Mostantól nekem dolgozol, vetted?”
A valódi szerelmet nem te választod. A valódi szerelem választ téged. A szerelem
csak úgy megtörténik. Nem tehetünk róla, de ellene sem.
A szerelem mindent elsöprő szenvedély, mert amikor szerelmes leszel, a génjeid
nem óvnak, és nem kímélnek mindaddig, amíg meg nem találod az optimális párt,
akkor viszont ezt duruzsolják a füledbe: „Párzás és párkapcsolat, most
azonnal, mindenáron! Ez az, amire teremtettünk. Forduljanak fel a barátok,
szúrd el az életedet, pokolba a jövőddel, mert most van itt a lehetőség, hogy
kiszabaduljunk a te veszendő testedből, át a következő nemzedékbe.”
A sejtjeinknek is vannak előző életeik. Az ősök a szenvedélyeink által tartanak
megszállva bennünket. Ma is az ősi drámáinkat adjuk elő. Jól emlékszünk a
szövegre: Nem tudok nélküled élni. Teáltalad tudok kiteljesedni. Nélküled
értelmetlen az életem. Ha nem leszel az enyém, megölöm magam, vagy a szeretődet,
vagy téged. Komolyan beszélek. Megőrjít a szerelem. Nem bírok magammal.
A közhelyek azért válhattak közhellyé, mert igazak. Az emberlét örök igazságát a
génjeink mantrázzák szüntelenül. És az a tervük, hogy örök életűek lesznek – bár
nincs is tervük.
A gének úgy utaznak a testünkben, mintha mi magunk elsüllyesztésre ítélt
hajók volnánk. Számukra egyetlen kiút létezik: a nemi szerveinken keresztül.
Ha kell, hülyére is vesznek bennünket. Képesek illúziókkal teletömni az
agyunkat.
„Persze, hogy az a lány olyan, mint egy gimnazista, de valójában érett nő, és
valóságos zseni. Az egyetemnek persze lőttek, de hát mi fontosabb, a karrier,
vagy a szerelem?”
„Az, hogy a felesége ügyvédi irodájában dolgozik, még nem jelenti azt, hogy
nem válhat el, és nem emelhet ki engem innen a pénztárfülkéből mindörökre.
Fura, de egész mostanáig nem vettem észe, hogy a vőlegényem a Sátán szolgája.”
„Ez a szerelem annyira szent, hogy óvszerrel nem lehet megszentségteleníteni.
Mindazokat a barátaimat, akik óva intettek ettől a kapcsolattól, mostantól az
ellenségeimnek tekintem. Egyszerűen csak irigyek. Senki sem fogja soha
megérteni, mennyire kivételesek vagyunk. A kozmosz fennállása alatt soha senki
nem
szeretett még annyira, mint ahogy mi szeretjük egymást.”
Posztmodern történészektől időnként azt hallani, hogy a szerelem élményét a
lovagkor trubadúrjai találták fel a 11. századi Provence-ban. Ez totális
hülyeség.
Már a pleisztocén kor embere őrülten szerelmes volt, jóval azelőtt, hogy a
középkori lantosok harisnyanadrágban idétlenkedtek volna. A szerelem univerzális
emberi jelenség, valamilyen formában megvan mind a 168 tanulmányozott
kultúrában. A szerelmi bánat mindenfelé uralja a képzőművészeteket, a zenét, a
költészetet. A szerelem – szent áldozat, amely a génjeinkbe van kódolva. Nem
kerülhetjük meg.
Amikor itt az udvarlás ideje, minden, ami él, virágba borul. A hernyóból
pillangó válik. A bimbóból virág, majd gyümölcs. Belőled komplett idióta. A
nőnemű lények illatukkal betöltik a légkört, így hirdetik termékenységüket. A
hímek harcossá változnak, fegyvereik a fejükből nőnek ki, a színes hadi zászló a
farkukból, a sörényükből vagy a nemi szervükből mered ki. Minden, ami él, készen
áll a szaporodásra, vagy arra, hogy az igyekezetbe belehaljon. Úgy tűnik,
ez az, amire teremtve vannak, ez életük célja.
Pedig dehogy, az életnek nincs célja. Az a sok biológiai szépség nem avégett
bontakozik ki, hogy a gének lemásolhassák önmagukat, hanem amiatt, mert a
múltban így ment végbe a gének másolása.
A mi fajunk számára a szerelem bizonyult a működőképes génreprodukciós
stratégiának. Ezért viselkedünk úgy, mintha a szerelem valami egészen különleges
dolog lenne. Amikor megőrülsz egy másik Homo sapiensért, olyankor átváltozol
abba az állapotba, amelynek érdekében az ép elméd létrejött.
A petúnia elsőrangú a rejtőzködésben, az energia tartalékolásában, az
észrevétlen túlélésben, mindaddig, amíg el nem jön az ideje a géncserének –
akkor
hirtelen megőrül, és gyönyörűvé változik. Minden élőlény konzervatív, takarékos,
biztonságra törekvő és érdektelen mindaddig, amíg el nem jön a szaporodás
időszaka – akkor egyszeriben extravagáns lesz, pazarló, kockázatkereső és
gyönyörű. A józanság létállapotának elsődleges oka az, hogy felkészítsen a
szenvedélyes létállapotra.
Mi, a Homo sapiens egyedei nagyon jók vagyunk abban, hogy logikusan
gondolkodjunk, és társadalmi közegben éljünk, egészen addig, amíg el nem jön az
ideje a gének átadásának, mert akkor elmegy az eszünk. Mindent elsöprő
szenvedélyeink hülyesége mélyebb forrásból táplálkozik, semhogy az ész képes
legyen irányítani. A szenvedély definíciója: az az állapot, amelyben az embert a
saját véges életén túlmutató, ősi késztetések irányítják. A szenvedély a
születésed előtti időből származik, és a halálod után is megmarad. A gének
számára a
szenvedélyeid fontosabbak, mint te magad. Művészet és pletyka azért ünnepli
ezt az eksztatikus kínszenvedést, mert nincs olyan állapot, amelyben az ember
ennél jobban felülemelkedhetne önmagán. A bolondok nem lesznek szerelmesek. A
szerelmesek csak a bölcsek számára
tűnnek bolondnak, mert aki éppen nem szerelmes, az beéri azzal, hogy fenntartja
a testét és a társadalmi struktúrákat, amíg ő maga vagy valamelyik rokona
szerelembe nem esik – vagyis nincs más lehetősége, mint bölcsnek lenni. A
bölcs a józan ész rabszolgája. Heathcote Williams, a színész-költő azt mondta:
„A józan ész a nemiség nélküliek érzelemvilága.” Douglas Yates ezt így
fogalmazta meg: „Aki értelmesen éli át a szerelmet, az nem képes átélni.” Bob
Dylan
meg így: „Nem lehetsz egyszerre bölcs és szerelmes.”
Én már lemondtam arról, hogy a szerelemben értelmet keressek. Az „értelem”
mindig az urat szolgálja. Mi viszont nem vagyunk urai a döntéseinknek.
Csupán racionalizáljuk késztetéseinket. Szenvedélyeink a DNS-szövegünkbe
írott forgatókönyvet olvassák. John Lennon a Yoko iránti szerelmével
bebizonyította: a szerelem nemcsak vak, süket is.
A szerelem, az erotikus szenvedély néha még az önfenntartás szenvedélyén
is túltesz. Ezért sóhajtozunk, könnyezünk Rómeó és Júlia történetén. Tudjuk,
hogy ezek hülye kiskamaszok. Tudjuk, hogy a szerelmük nem lesz hosszú életű. De
arra is emlékszünk, hogy sohasem éreztük magunkat annyira elevennek,
mint amikor hülye kiskamasz korunkban meghülyített a szerelem.
Azért van ez, mert a serdülőknél van az emberi evolúció hajtóerejének kulcsa.
Sok pleisztocén kori újszülött kamaszkorú szülők arcán gyakorolta be a látás
élességét. A legtöbb ember fiatalok szenvedélyes felbuzdulásainak
következményeként született meg, nem érett, felnőtt emberek józan döntése
nyomán.
Ha a szavannán kell életben maradni, a pubertáskor szenvedélye úgy hat, mint
a magas oktánszámú benzin.
Ha a neocortexben nem lenne meg az előrelátás és a következmények mérlegelésének
képessége, sokkal több tragikus történetet hallhatnánk. Nyersebb,
szegényebb társadalmakban az emberek még sokkal könnyebben kockáztatják
életüket a szerelmi szenvedély miatt. A jövőbe tekintve nem sok biztatót, vonzót
találnak. A jelen pillanat az egyetlen esélyük az életre – ezért hát minden
génjük kórusban azt visítja: „Eressz ki ebből a halandó testből! Vagy most, vagy
soha!”
A legtöbb műalkotás és a legtöbb pletyka nem idős, bölcs, felelősségteljes
emberekről szól, hanem a bohó és szenvedélyes ifjakról. Amikor az irodalmi
művekben a szereplők sok küzdelem után elérik a biztonságos, felvilágosodott,
házas létállapotot, a történet véget ér, mert vége van a drámának. A történetek
ott végződnek, ahol a konfliktus megoldódik. A társadalmi események közül a
konfliktus az egyetlen, amelyről beszélni érdemes.
A fiatalok fiatalosan cselekszenek, az öregek öregesen, mert ez a viselkedésmód
jelenti a génekbe kódolt legjobb stratégiát. Az idősek a család stabilitását
kívánják fenntartani, és megosztani bölcsességüket. A fiatalabbak egyéniségüket
akarják fitogtatni, és a figyelemért versengenek, hogy kitüntessék magukat
a szaporodási küzdelemben.
Mindenkinek más a dolga, és mindannyian ugyanannak a főnöknek dolgozunk. A
szenvedélyesek sokkal nagyobb számban pusztulnak el, mint a józanok. A
szenvedélyesek gyorsabban kötődnek és szaporodnak, mint a józanok. A józanok
tovább ápolják a szenvedélyes korukban kialakított kötődéseket, nevelgetik és
terelgetik a szenvedély kis démonait.
Az ifjúság nem vész kárba a fiatalok kezén. A szenvedély végül az időseknél
ér véget.
A legtöbb állat ifjú és termékeny korának végét elérve elpusztul. A mi fajunk
létrehozta az öregkort, mert törzseinket az információ éltette. Valaha az öregek
agya volt számunkra az internet, az volt minden tudás tárháza. A bölcsek a
szaporodók és a szaporulat szolgálatában állnak, és ezt tudják is. A vének
ösztönös
tanítók. Minden öreget az bosszant a legjobban, ha a fiatalok nem figyelnek rá.
A vének rendszabályokat hoznak, hogy az ifjonti ösztönöket kordában tartsák.
A fiatalok javarészt az érzelmekben, a limbikus rendszerben élnek, erről a
hormonok tehetnek. Az idősek élete a racionális neocortexben zajlik, erről is a
hormonok tehetnek. A fiatalok és az öregek viszályai valójában a hipotalamusz
és a neocortex, a szenvedély és a józan ész közötti konfliktusok.
Létezik egy emberfajta, aki még a szerelmesnél is hülyébb: a szülő. Ez az
emberfajta elveszítette minden kapcsolatát a valósággal. Amikor még
gyerekfelvigyázó voltam, gyakran kellett megharapnom a nyelvemet, nehogy
kimondjam:
– Akár hiszi, Mrs. Lubenow, akár nem, Maurice nem azért nyomta fel az orrába a
gumigolyót, mert ezzel a tudattalan üzenettel több figyelmet kívánt öntől
kieszközölni magának. Azért nyomta fel azt a gumigolyót, mert Maurice egy
kis idióta. Nézzünk szembe a tényekkel, Mrs. Lubenow: a hatévesek egytől
egyig kis idióták.
Ha látni akarsz művelt felnőttet eszement módon viselkedni, tégy homályos
célzást arra, hogy a gyereke talán nem a világ közepe – vagy ami még jobb: tégy
célzást arra, hogy a gyereke igenis a világ közepe. (Megtanultam ám, hol terem
a borravaló.)
Az agyadban állandóan ott munkál a hosszú távú cél: a génjeid sokszorosítása.
Próbálj meg bizalmas beszélgetést folytatni valakivel anélkül, hogy szó essék
szenvedélyről, szexualitásról. Próbálj úgy viccet mesélni, hogy ne legyen benne
pikáns utalás. Feküdj le éjjel, hunyd le a szemed, és próbálj meg bármi másra
gondolni, mint a szenvedélyes szexre. Ha van gyereked, hunyd le a szemed,
nézz a szíved mélyére, és tedd fel a kérdést önmagadnak: vajon mit szeretnél a
legjobban? Kiderül majd: feláldoznád az életedet, ha láthatnád a gyerekeket
egészségben felnőni.
Ez azért van, mert a génjeid tudják, hogy a gyerekeid, ha már egyszer elérték
a szaporodóképes kort, fontosabbak, mint te.
Határozd el, hogy véget vetsz a szerelmednek. Határozd el, hogy nem fogod
szeretni a gyerekeidet. Parancsold meg önmagadnak, hogy többé soha senkire
se gerjedj rá. Tiltsd meg önmagadnak, hogy meggyászold egy elveszített
családtagodat. Határozd el, hogy többé nincs szükséged alvásra. Aztán állapítsd
meg,
ki parancsol: te, vagy a génjeid?
Ha valaki, akit szeretsz, kegyetlenül bánik veled, megteheted, hogy a szerelmet
gyűlöletbe fordítod, de a szenvedélyt nem kapcsolhatod ki, nem állíthatod
a kapcsolót „közöny” állásba. Nem dönthetsz úgy, hogy múljék el a fájdalom,
hát azt sem határozhatod el, hogy múljék el a szerelem. A fájdalom és a szerelem
sosem hallgat rád. Parancsolnak, és te engedelmeskedsz. A neocortex új lakó a
koponyádban, és amióta csak megjelent, egyfolytában
vitában áll a „szíveddel” (értsd: a hipotalamusszal). A neocortex feltalálására
azért került sor, hogy kormányozza szívedet a közösség bonyolult szerkezetében.
A szíved ősidők óta barátságban él a génjeiddel. A neocortex energetikailag
igencsak drága tanácsadó, csak nemrég került alkalmazásba, arra van kitalálva,
hogy a gének parancsolatait szolgálja, a gének pedig olyan öregek, mint
maga az élet. Ez az egyetlen oka, hogy egyáltalán képesek vagyunk magasröptű
gondolatokra.
A vallási szertartások az udvarlás nyelvezetét használják, az udvarlás a vallási
elragadtatás nyelvezetéből kölcsönöz. Az orgazmus pillanatában az ember Istenhez
kiált. A szerelem hatására idealizáljuk szerelmünket, az elutasítás hatására
démonizáljuk, és a két véglet között gyakran nem is ismerjük az embert.
Úgy képzeljük, hogy a szerelem a csillagokban van megírva, mert valóban meg
van írva – csak éppen a genetikai kódunkban.
Lehet, hogy faragatlan tuskó vagyok, de ha megnézem Michelangelo menynyezetét,
egy meleg férfi erotikus fantáziáit látom. Olyan az egész, mintha egy
hatalmas ejakuláció csapódott volna a mennyezetre. Michelangelónál minden
nő olyan, mintha férfi lenne, a melle egyiknek sincs rendben, és előszeretettel
helyezte az arcokat hímvesszők közelébe. A férfi festő, ha meleg, meztelen
férfiakat fest, ha pedig heteró, akkor meztelen nőket.
A reneszánsz festők pokolábrázolásain orgiák láthatók. Hieronymus Bosch
szadomazochista pornót festett, Swanenburgh és Van Eyck szintúgy. Amikor
ezek a pasik a pokol látomásait ábrázolták, a legtitkosabb vágyaikat képezték
le: szép, fiatal, meztelen testek vonaglanak egymáson kupacokban, és ördögök
tesznek rajtuk erőszakot. Micsoda büntetés! Az elkárhozottakban annyi a
szenvedély, hogy szinte lángol.
Signorelli A kárhozottak pokolra szállása című képétől elönt a forróság: az
ördögök összevissza ölelgetik játszópajtásaikat, a fülüket harapdálják, azoknak
az
arcán pedig inkább szenvedély látszik, mint fájdalom. A pokolban mindenki
őrületesen jól néz ki. Bernini szobra, Szent Teréz eksztázisa is megfelel a
hírének: jól megmutatja, milyen az, amikor a nőt egy angyal döfi meg. Hú, az
áldóját. Nézd meg Pollaiuolo szobrát, a Herkules és Anteusz párharcát – ezen két
félisten birkózik egymással, és ágyékuk furcsán, jelentőségteljesen összetapad
–,
vagy a Tíz meztelen férfi küzdelme című képét, amely olyan, mint egy San
Franciscó-i klub a rendőrségi razzia előtt.
No de minek is a rendőrségi razzia? Miért bünteti minden társadalom a szexet?
Freud szerint a vallás és a művészet abban a mértékben virágzik, amennyiben az
ember elnyomja magában a szexuális vágyakat. Valójában azonban a civilizáció
virágzik abban a mértékben, amennyire elnyomjuk szexuális vágyainkat. Ahhoz,
hogy megalapozzuk a civilizációt, a szexet ellenőrzés alatt kell tartani.
Ekkor kezdik el a férfiak a minden civilizáció alapjául szolgáló elvet
alkalmazni. Kijelentik: a nők tehetnek arról, ha miattuk szerencsétlennek
érezzük
magunkat. Megfosztanak a méltóságunktól. Hogy irányítsuk a világot, ha a
kivillanó bokák látványa megbabonáz? A szexualitás káoszt előidéző hajtóerő; ha
egy törzs meg akarja magát szervezni, először is ki kell mondania: „A szexet
kordában kell tartanunk.” A földkerekségen létező kultúrák közötti
legjelentősebb különbségek mélyén az a módszertani elv rejlik, hogy miként kell
kordában tartani a szexet.
Még szép, hogy idegesek vagyunk. Nekünk, a Homo sapiens egyedeinek van
is rá okunk. A humán főemlős rászorul a korlátozásra. Félünk a szextől, mert a
szex veszélyes. Nemcsak létrehozza, de el is pusztíthatja az embereket.
A mai vadászó-gyűjtögető társadalmakban és az Egyesült Államok városaiban a
férfiak főként a nők miatt követnek el gyilkosságot, nagyjából azonos
statisztikai átlagban. A nők a szépségeszmény szolgálatában képesek felvágatni,
kiéheztetni, megnyomorítani magukat. Összezsugorított lábfej, anorexia,
kilyuggatott bőr; Afrikában rituális forradások előállítása, az Egyesült
Államokban plasztikai sebészet: nagyobbítási, kisebbítés! műtétek. Szexuális
téren elszenvedett megszégyenülés esetén a férfiak mások testét kezdik
bántalmazni, a
nők a sajátjukat. És mindenki azért harcol, hogy ő irányítsa a testet, amely az
anyaméhet rejti.
Minden kultúráról elmondható, hogy a gyilkosságok elsődleges oka nem a
pénz, nem a drog, hanem a szex. Bizony, a szex a heroinnál is veszélyesebb. A
heroin csak annyit tesz, hogy becsapja az endokrin rendszeredet, amelytől
jutalmat szoktál kapni, ha olyat teszel, ami az őseink számára a szaporodás
szempontjából előnyös volt. Ha gyilkosság áldozatául esel, sokkal valószínűbb,
hogy
egy féltékeny szerető tesz el láb alól, mint az, hogy egy idegen. Sokkal
valószínűbb az, hogy a szerelemre kapsz rá, mint az, hogy a heroinra. És az
elvonás brutális.
A szexualitás az első számú oka annak, hogy egyes tizenéveseket befogad,
másokat kivet magából a csoport. A szexuális szenvedély elutasítása
öngyilkossághoz vezethet. Ki kivel flörtöl, az erre épülő figyelmi hierarchiák,
az erőszakba torkolló féltékenység, az emésztő bujaság, a riválisok közötti
versengés rémítő, és irányíthatatlanná válik. A civilizáció olyan struktúra,
amely összeszervezi
ezeket az erőket. Elejét veszi annak, hogy halomra öljük egymást, ahogy a
civilizációt nem ismerő Homo sapiens egyedek szokták. A szex hatalmas, a szex
veszélyes, a szex fontosabb, mint bármi más a világon – kivéve a szex
következményét. A szex feltalálta a szerelmet, hogy biztos legyen benne:
fölneveljük hatalmas agyú gyerekeinket.
Ha nem lenne vágy, ember okozta katasztrófák sem lennének. Az erotikus
szerelem mondja azt, hogy megéri vállalni a kockázatot, megéri bántani másokat,
megéri romboló hatású döntéseket hozni. És a végén minden esetben úgy
kerülünk ki belőle, hogy egy kicsit öregebbek lettünk, és cinikusabban
vélekedünk a szerelemről. Büszkék vagyunk magunkra, hogy bölcsebbek lettünk a
szerelem terén, már többet tudunk, és az idősebb jogát latba vetve
megrendszabályozhatjuk a bohó ifjakat…
...egészen a Második Hullámig, amikor beüt a középkorúak válsága, a kapuzárási
pánik. Akkor megint mi leszünk az őrültek, és új szerelmünk lesz az
egyetlen, aki számít. Az ő kedvéért tesszük tönkre az egész életünket.
Aki éppen nem szerelmes, csak kívülről nézi, azt mondja a jelenségre: elmebaj.
Pedig nem az. Ugyanolyan természetes, mint a felelős felnőttkorral együttjáró
józanság. Aki éppen szerelmes, az felebarátait idomított zombiknak látja.
Ha a szerelmes visszatekint a szerelem előtti állapotára, olyan személyt lát,
aki
igazán nem is volt életben. Ha valakit szerelmi csalódás ért, és megtört szívvel
szemléli az embereket, azt látja, hogy mások élvezik az életet, de ő soha többé
nem élheti már át a boldogságot, és őt már soha senki sem fogja megérteni.
Ezek egyike sem számít elmebajnak. Nincs is olyan, hogy ép elme. Azok az
emberek épelméjűek, akik egyetértenek velünk. A „normálisak” a mi oldalunkon
állnak, a „hibbantak” viszont azok, akik fölötti hatalomgyakorlásra jogot
formálunk magunknak. Az ép elme valójában olyan tudatzavar, amely az adott
körülmények között működteti az embert. Ha megváltoznak a körülmények,
mások számítanak épelméjűnek. Ha szerelmes leszel, vagy gyereket csinálsz,
megváltoznak a körülményeid, és ennek megfelelően megváltoznak bizonyos
struktúrák a testedben meg az agyadban.
Az elméd fizikai változáson megy keresztül, mégpedig a mirigyeid utasítására.
Marionettfigurák vagyunk, és a bábos a testünkben tanyázik, a zsinórok
folyékonyak: az izmainkhoz, agyunk minden apró bizgentyűjéhez eljutó erek, és
a bennük keringő véráram helyettesíti őket. Mióta a társadalmi lét és az
együttműködés létrehozta a neocortexet, az embereknek szükségük van arra, hogy
más elmékkel, más szívekkel kapcsolódjanak össze. Családi kapcsolatra lépni
senki sem akar – csak az a férfi vagy nő, aki szerelmes. A rokonaid osztoznak a
génjeidben. A jövő generációk génjeit a szerelmesek adják tovább. A barátok
érzelmi alapú szövetséget kötnek egymás megsegítésére, abban a társadalomban,
amelyet a szexért és a szerelemért folytatott küzdelem jellemez. Ez a fajta
dinamika alakította ki azt, amit úgy nevezünk: a lélek. Az emberi természetet a
szerelem és a szex építette fel.
Néhányszor álltam már halálos ágy mellett. Szeretteim utolsó gondolatai –
akár férfiról, akár nőről, akár ifjúról, akár öregről beszélünk – mindig két
téma
körül forogtak. Az egyik a szex, a másik: azok, akiket szerettek.
Az emberek a végjátékban mindig megadják magukat a szerelemnek. A
Homo sapiens a szerelem terméke, és szerelemre termett. Az emberi élet biológiai
célja a szerelem.
A férfiak és a nők szaporodási stratégiájának eltérései miatt versengés a
sorsunk. Ám a gyereknevelésben a férfiak és a nők érdeke közös: a hosszú
gyerekkor miatt a férfiak és a nők közös sorsa az együttműködés. A férfiak és a
nők
versengés iránti és együttműködés iránti vágya között rendkívül finom feszültség
rejlik, és ettől lesz az ember a leginkább szexcentrikus és leginkább romantikus
emlős a világon. Ez segített abban, hogy kialakítsuk egymásban azokat a
tulajdonságokat, amelyeket kívánatosnak találunk.
A család érdekében tettük mindezt.
Azt hittem, hogy ha megírom ezt a könyvet, a különcségem révén csajokra
tehetek majd szert. Ehelyett a könyvem jóvoltából megnősültem. Egymillió év
női párválasztásai oda vezettek, hogy a hím Homo sapiensben kifejlődött a férji
ösztön, annak ellenére, hogy spermagyárat hord a nadrágjában.
Utószó
Törd fel egy hulla koponyáját, és vedd ki az agyát. Nem kell sokáig
vizsgálgatnod egy emberi agyat ahhoz, hogy megállapítsd: férfiagy vagy női. A
férfiak
és a nők a különböző feladatok eredményeképpen különböző agyakra tettek
szert. Fajunk előnyt kovácsolt ezekből a különbségekből: a pleisztocén korban
különböző feladatokra szakosodtunk. Most már értjük, miért érzi a másik nem
azt, amit érez. Ha meg akarod tudni, mit gondol a másik nem, fordulj sorozatunk
következő kötetéhez: Tevők és vevők. Miért gondolkodik a másik nem annyira
hülyén?